
Tarieven
De voor 2025 vastgestelde tarieven zijn gebaseerd op de op 19 september 2024 door het bestuur vastgestelde begroting. Deze tarieven zijn voorgelegd aan en goedgekeurd door de ministers van LNV en VWS.
De voor 2025 vastgestelde tarieven zijn gebaseerd op de op 19 september 2024 door het bestuur vastgestelde begroting. Deze tarieven zijn voorgelegd aan en goedgekeurd door de ministers van LNV en VWS.
De voor 2025 vastgestelde tarieven zijn gebaseerd op de op 19 september 2024 door het bestuur vastgestelde begroting. Deze tarieven zijn voorgelegd aan en goedgekeurd door de ministers van LNV en VWS.
De door COKZ gehanteerde tarieven 2025 zijn berekend op basis van de begroting 2025. Hieruit zijn de uurtarieven per afdeling berekend. Voor 2025 houdt COKZ een globale verhoging van de uurtarieven van 5 % aan voor alle afdelingen. Deze stijging van 5% is iets hoger dan de indexstijging om rekening te houden met onverwachte kosten en lagere opbrengsten op te vangen. De prijsstijging is van vergelijkbare orde of lager dan andere zelfstandige bestuursorganen en NVWA.
De gestegen kosten zijn enerzijds toe te schrijven aan de inflatie met de daaruit volgende loonstijgingen. Daarnaast wordt rekening gehouden met de verwachte operationele kosten en de ontwikkelingen in het toezicht en de regelgeving zoals nieuwe regelgeving i.v.m. ICT-beveiliging met de NIS2 richtlijn en extra kosten vanuit de toenemende eisen vanuit accreditatie- en kwaliteitseisen.
De globale stijging van de uurtarieven COKZ met 5% betekent dat de meeste individuele tarieven dan ook met 5% stijgen. Hierbij zijn enkele uitzonderingen:
Specifieke kosten vanuit de Wet open overheid (Woo) worden niet in de tarieven naar het bedrijfsleven doorgerekend. Hiervoor wordt vanuit de overheid een tegemoetkoming voorzien. Op de website van het COKZ staat een nadere uitleg over de opbouw van de tarieven.
Verduidelijking inzet diverse afdelingen:
De inzet van de afdelingen GV en S&E is meestal op basis van een uniforme normtijd die ofwel in het tarief is opgenomen of apart in rekening wordt gebracht. GV en S&E zijn ook betrokken bij de certificeringsactiviteiten en een deel van hun inzet wordt bijgevolg in de certificaattarieven opgenomen. Het uiteindelijke tarief is dus een samenstelling van de inzet van alle betrokken afdelingen binnen het COKZ. De kosten van de afdeling bedrijfsvoering zijn versleuteld in de uurtarieven van de andere afdelingen.
De goedkeuring van de COKZ-tarieven is in overeenstemming met artikel 17, eerste lid, van de Kaderwet zelfstandige bestuursorganen gelezen in samenhang met artikel 10.2, tweede lid, van de Wet Dieren jo. artikel 2.9, eerste lid, onder a, van het Besluit dierlijke producten jo de artikelen 8, tweede lid, 8a en 11, eerste en vierde lid, van de Landbouwkwaliteitswet jo. artikel 4.1 van de Regeling dierlijke producten en artikel 26b van de Landbouwkwaliteitsregeling 2007. Voor LNV betreft het de tarieven voor toezicht op de controle van zuivel en de afgifte van niet-veterinaire exportcertificaten voor zuivelproducten zoals vermeld in artikel 2.10 van het Besluit dierlijke producten en artikel 2.11 van de Regeling dierlijke producten (keuring en toezicht voor zuivel, eieren en vlees van pluimvee).
De VWS gerelateerde tarieven worden na goedkeuring door de minister VWS opgenomen in Warenwetregeling doorberekening kosten en gepubliceerd in de staatscourant. Voor COKZ betreft het de tarieven in artikelen 8 en 9, beiden lid 4 ; artikel 21, lid 9 en artikel 24 lid 2
16 december 2024 - 367.47 Kb - PDF
16 december 2024 - 343.00 Kb - PDF
22 december 2021 - 667.06 Kb - PDF